Bimer

“Başbakanlık İletişim Merkezi" (BİMER); bilişim ve iletişim teknolojileri kullanılarak hayata geçirilen bir halkla ilişkiler uygulamasıdır. BİMER, Başbakanlık Bilgi İşlem Başkanlığınca yazılımı gerçekleştirilen bir program ile web sayfası üzerinden kullanılan bir sistem olup, vatandaş ile devlet arasındaki iletişim kanallarını açık tutarak, müracaatların her zaman ve her yerden yapılabilmesini mümkün kılmaktadır.

BİMER web sayfası üzerinden kullanılan bir sistem olduğundan, yurdumuzun en ücra köşesinden bile yapılan müracaatlar ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına en kısa sürede iletilmektedir. Bu müracaatlara ilişkin yapılan işlemler Başbakanlık'tan koordine ve takip edilmektedir.
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, mavi kartlılar ve karşılıklılık esası gözetilmek koşuluyla Türkiye’ de ikamet eden yabancılar; telefon, internet, şahsen, mektup veya faks ile BİMER’ e başvuru yapabilir.
“Başbakanlık İletişim Merkezi" (BİMER); bilişim ve iletişim teknolojileri kullanılarak hayata geçirilen bir halkla ilişkiler uygulamasıdır. BİMER, Başbakanlık Bilgi İşlem Başkanlığınca yazılımı gerçekleştirilen bir program ile web sayfası üzerinden kullanılan bir sistem olup, vatandaş ile devlet arasındaki iletişim kanallarını açık tutarak, müracaatların her zaman ve her yerden yapılabilmesini mümkün kılmaktadır.

Başvuru Süreci

İnternet başvurusu yaparken kimlik doğrulaması gerektiğinden, T.C. Kimlik Numarası, ad-soyad, anne kızlık soyadı ve cep telefonunun doğru yazılması gerekmektedir. Cep telefonuna gelen doğrulama kodu ile başvuru ekranına giriş yapılabilir. Bu bilgilerin yanı sıra iletişim bilgilerinin eksiksiz; başvuru metninin de kısa ve anlaşılır yazıldığından emin olunmalıdır.
Kimlik Doğrulama verilen hizmetlerden yararlanabilmek için kişilerin, öne sürdükleri kişi olduklarının doğrulanmasıdır. BİMER’ de kimlik doğrulama için T.C. Kimlik numarası-ad/soyad doğrulaması, cep telefonuna gelen onay kodu ve anne kızlık soyadının ilk ve son harfi kullanır. Bu bilgilerin sistem tarafından onaylanması halinde, kişinin kimlik doğrulaması gerçekleştirilmiş olur.
İnternet başvurusu yaparken kimlik doğrulaması gerektiğinden, T.C. Kimlik Numarası, ad-soyad, anne kızlık soyadı ve cep telefonunun doğru yazılması gerekmektedir. Cep telefonuna gelen doğrulama kodu ile başvuru ekranına giriş yapılabilir. Bundan sonraki aşamada başvuru türü, e-posta ve başvuru metni alanları doldurulması gereken zorunlu alanlardır.
İlk kayıt esnasında MERNİS veri tabanından çekilen adres bilgilerinin yerine istenildiği takdirde “nüfusta yer alan adresimi kullanmak istemiyorum” seçeneği ile farklı bir adres, iletişim adresi olarak belirlenebilir.
Kimlik bilgilerinin gizli kalması talep edildiğinde, öncelikle başvurunun türü ihbar olarak belirlenir. Bu işlem sonrası “Kimlik bilgilerim gizlensin” kutucuğu işaretlenerek kimlik bilgileri gizlenebilir. Başvurunun cevabı, kimlik bilgileri gizli dahi olsa ilgili kurumlarca başvuranın e-posta adresine iletilebilmektedir.
İlk kayıt esnasında MERNİS veri tabanından çekilen adres bilgilerinin yerine istenildiği takdirde “nüfusta yer alan adresimi kullanmak istemiyorum” seçeneği ile farklı bir adres, iletişim adresi olarak belirlenebilir.
Talep ve şikâyetlerin ekli belgelerle desteklenebilmesi adına dosya ekleme seçeneği bulunmaktadır.
Başvuru sahipleri; Başbakanlık, Bakanlıklar, Valilikler ve Kaymakamlıklardaki Halkla İlişkiler Bürolarına mektupla müracaat edebilmektedirler. Mektup başvurularında Ad-soyad, iş veya ikametgah adresi, telefon ve imza ile birlikte; talep veya şikâyetin kısa ve öz bir şekilde yazılması gerekmektedir.
BİMER’ e yapılan başvuruya ilişkin iptal talebi var ise, iptali istenilen başvurunun tarih ve sayısı belirtilerek yeni bir başvuru yapılmalıdır.
Her vatandaşımızın kamu kurum ve kuruluşlarına istek, şikâyet, ihbar, görüş ve öneri niteliğinde başvuru yapma hakkı bulunmaktadır. Ancak yapılan ihbar başvurularında başkasına iftira ile hukuka aykırı fiil isnat edenler hakkında TCK'nın iftira başlıklı 267 nci maddesinde cezai müeyyide uygulanacağına dair hükümler yer almaktadır. Bu konuda herhangi bir mağduriyet söz konusu ise Cumhuriyet Başsavcılıklarına şikayet başvurusunda bulunulabilir.

Başvuru Takibi

Türk vatandaşlarının ve Türkiye'de ikamet eden yabancıların kendileri ve kamu ile ilgili dilek ve şikâyetleri konusunda yetkili makamlara yaptıkları başvuruların sonucu veya yapılmakta olan işlemin durumu hakkında dilekçe sahiplerine en geç otuz gün içinde gerekçeli olarak cevap verilir. Bilgi Edinme Hakkı Kanununa göre yapılan başvurularda ise bu süre 15 iş günü olarak belirlenmiştir.
Başvuru tamamlandıktan sonra, başvuruya sistem tarafından bir BİMER Sayısı verilir. Bu sayının hemen alt kısmında yer alan “başvuruma git” tercihi başvuranı “başvuru sorgulama” ekranına yönlendirmektedir. Bunun dışında ilk kayıt esnasında istenilen bilgilerin sisteme girilmesi durumunda da “başvuru sorgulama” sayfasına gidilebilmektedir.
Başvuru Sorgulama sayfasında daha önce yapılan diğer tüm başvurularla ilgili bilgiler de verilmektedir. Sayfada yer alan başvuru tarih ve sayıları tercih edildiğinde istenilen başvuruya ilişkin bilgilere erişilebilmektedir.
BİMER’ e yapılan müracaatlarda yasal işlem süresi; 3071 Sayılı Dilekçe Hakkı Kanununa göre 30 gün, 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununa göre ise 15 iş günüdür.

Bu sürelerde başvuruya herhangi bir cevabın verilmemesi ya da işlem yapılmaması durumunda, BİMER’ e başvuru akıbeti ile ilgili yeniden müracaat edilebileceği gibi; dilekçeye zamanında cevap vermeyenlerle ilgili de Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulabilir.

ALO 150

Alo 150’ yi arandığında BİMER personelince alınacak ilk bilgiler T.C. Kimlik Numarası ve Anne Kızlık Soyadının ilk ve son harfleridir. Bunların doğru olarak bildirilmesi durumunda kimlik ve adres bilgileri MERNİS sisteminden otomatik olarak çekilecektir. Verilen bilgilerde eksiklik ve hata olması durumunda bir sonraki aşamaya geçilemeyecek ve başvuru tamamlanamayacaktır.
Alo 150 BİMER Hattı acil aramalar kapsamında olmadığından ücretlidir. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) ücretlendirmede ana kuralları ve üst sınırı belirlemektedir. Hem sabit hatlardan hem de cep telefonlarından 150’ yi aramak sabit bir telefon hattını aramakla eşdeğerdir.

Bilgi Edinme

24.04.2004 tarihinde yürürlüğe giren Bilgi Edinme Hakkı Kanunu'nda, demokratik ve şeffaf yönetimin gereği olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerine uygun olarak kişilerin bilgi edinme hakkını kullanmalarına ilişkin esas ve usuller düzenlenmiştir. 4982 sayılı Kanunun “Tanımlar” başlıklı 3üncü maddesinde “bilgi” ve “belge” kavramları açıklanmıştır. Söz konusu tanımlar kapsamında olan ve 4982 sayılı Kanunda belirtilen istisna hükümleri arasında yer almayan bilgi ve belgelere erişim talep edilebilmektedir. Dilekçe hakkı ise, şikâyette bulunmak suretiyle denetlemeyi, dilek ve öneride bulunmak suretiyle de demokratik katılımı sağlayan siyasal haklardandır. Türk vatandaşları Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun vasıtasıyla kendileri veya kamuyla ilgili dilek ve şikâyetlerini yetkili makamlara bildirebilmektedir.
Bilgi edinme başvurusu, başvuru sahibinin adı ve soyadı, imzası, oturma yeri veya iş adresini, başvuru sahibi tüzel kişi ise tüzel kişinin unvanı ve adresi ile yetkili kişinin imzasını ve yetki belgesini içeren dilekçe ile istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum veya kuruluşa yapılır. Bu başvuru, kişinin kimliğinin ve imzasının veya yazının kimden neşet ettiğinin tespitine yarayacak başka bilgilerin yasal olarak belirlenebilir olması kaydıyla elektronik ortamda veya diğer iletişim araçlarıyla da yapılabilir. Dilekçede, istenen bilgi veya belgeler açıkça belirtilir.
Bilgi Edinme Hakkı Kanunu; kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının faaliyetlerinde uygulanır. Ayrıca ilgili yönetmelikte “Merkezi idare kapsamındaki kamu idareleri ile bunların bağlı, ilgili veya ilişkili kuruluşlarının, köyler hariç olmak üzere mahalli idareler ve bunların bağlı ve ilgili kuruluşları ile birlik veya şirketlerinin, T.C. Merkez Bankası, İMKB ve üniversiteler de dahil olmak üzere kamu tüzel kişiliğini haiz olarak enstitü, teşebbüs, teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının faaliyetlerinde uygulanır.” ifadesi bulunmaktadır.
Kamu kurum ve kuruluşlarınca bilgi edinme başvurularına verilen cevabın yeterli olmaması ya da başvuruya hiç cevap verilmemesi durumunda;

• Bilgi edinme istemi reddedilen başvuru sahibi, yargı yoluna başvurmadan önce ilgili kurumun cevabının tebliğinden itibaren on beş gün içinde Bilgi Edinme Değerlendirme Kuruluna itiraz edebilir. İtiraz yazılı olarak yapılır.

• 4982 sayılı Kanunda belirtilen süreler içinde kurum ve kuruluşlar tarafından başvuru sahibine olumlu veya olumsuz herhangi bir cevap verilmemesi ya da 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 10uncu maddesi uyarınca altmış günün geçmesiyle başvuru reddedilmiş sayılır. Bu durumda başvurusu reddedilmiş sayılan başvuru sahibi, yargı yoluna başvurmadan önce dava açma süresinin başladığı tarihten itibaren on beş gün içinde Kurula yazılı olarak itiraz edebilir. Kurul, bu konudaki kararını otuz iş günü içinde verir. Kurula itiraz, başvuru sahibinin idari yargıya başvurma süresini durdurur.

• Başvuru sahiplerinin Kurula başvurularını yazılı olarak yapmaları ve itiraz dilekçelerine ilgili Kuruma yaptıkları bilgi edinme başvurusunun bir sureti ile var ise söz konusu Kurumdan gelmiş cevabi yazı suretini eklemeleri gerekmektedir. Elektronik posta ya da faks yoluyla yapılan başvurular ile gerekli evrak suretleri eklenmemiş başvurular işleme konulmamaktadır. Gerekli hallerde başvuru sahibine ulaşılabilmesi amacıyla itiraz dilekçelerinde telefon numaralarına yer verilmesinde fayda bulunmaktadır.

Ayrıntılı bilgi için Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulunun Web sitesini (http://www.bedk.gov.tr) ziyaret edebilirsiniz.